اجرای سقف تیرچه کرومیت

 

برای اجرای سقف تیرچه کرومیت اول تیرچه ها با در نظر گرفتن طول دهانه و بر اساس نقشه‌ های اجرایی ساخته می شوند.  ساخت تیرچه ها به دو روش انجام می شود یا به شکل دستی در کارگاه قابل سفارش است و یا داخل کارخانه تولید می گردد. در روش دستی قیمت پایین تر، سرعت اجرای کمتر و کیفیت نسبی ضعیف تر خصایص روش دستی تولید و ساخت و اجرای سقف تیرچه کرومیت می باشد.

 

اجرای سقف تیرچه کرومیت

در گام بعدی جهت ایجاد یک تکیه گاه مناسب روی جان تیرهای اصلی نبشی های فولادی جوش داده می‌ شوند و سپس تیرچه ها بر روی آن قرار می گیرند. برای آنکه تیر اصلی با تیرچه ها در یک ارتفاع باشند به نصب نبشی نیاز نیست و روی بال پایین تیر اصلی، تیرچه ها را قرار می دهند.  برای ممانعت از دررفتگی یا افتادن تیرچه از روی تیر انتهای آنها به طول حداقل ۵ سانتی متر به قسمت تکیه گاه جوش داده می‌ شوند. پس از آن پانل های یونولیت یا بلوک های سفالی میان تیرچه ها قرار داده می‌ شوند.

آرماتورهای حرارتی در جهت عمود بر تیرچه ها به قطر ۶ و ۸ میلی متر و در فواصل حداکثر ۳۰ سانتی متر روی سقف پهن می شوند.  در مرحله ی آخر بعد از کنترل آرماتور بندی نصب میلگرد های عصایی، نصب قالب های پیرامونی، تمیز کاری سقف و اتکای تیرچه ها در مقایسه با بتن ریزی دال به ضخامت حداقل ۵ سانتی متر اقدام شده و سطح کار توسط تخته مال مسطح می شود.

 سقف کرومیت چیست

سقف کرومیت نوعی از سقف تیرچه بلوک است که برای تولید و ساخت آن از تیرچه  ی فلزی با جان باز استفاده می کنند . در سازه های فولادی کرومیت اجرایی می گردد و به نوعی یک سقف جدید است که از یکپارچگی و استحکام بالایی برخوردار می باشد.

اجرای سقف تیرچه کرومیت نسبت به دیگر سقف‌ ها مزایای بیشتری دارند به همین خاطر از آن در سازه های گوناگون بهره برده می شود.  با کمک اجرای سقف تیرچه کرومیت این امکان وجود دارد که بتوان به طور همزمان چندین سقف را بتن ریزی کرد که این کار از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.

اجرای سقف تیرچه کرومیت از آنجایی که دارای یک حالت ایستاده هستند به شمع بندی در قسمت زیر سقف احتیاجی ندارند. طراحی سقف و اجرای سقف تیرچه کرومیت به گونه‌ ای انجام شده است که وزن قالب ها و بتن را به تنهایی می تواند تحمل کند، از این رو بعد از عملیات بتن ریزی تیرچه های فولادی با بتن ترکیب می شوند و به شکل یکپارچه در می آیند تا به این صورت بتواند بارهای وارد شده به سقف را تحمل کند.  در کل باید گفت که تیرچه کرومیت توانایی تحمل بار پیش از گیرش بتن و بعد از آن را دارا می باشد و نیز کلیه ی بارهای زنده و مرده را می تواند تحمل کند.

 نکات اجرایی در ساخت و اجرای سقف تیرچه کرومیت

در زمان ساخت و اجرای سقف تیرچه کرومیت باید به نکات اجرایی آن دقت نمود. این نکات اجرایی شامل موارد زیر می باشند:

  • ضخامت ورق ها، تسمه ها و نبشی ها که در جریان ساخت و اجرای سقف تیرچه کرومیت جوشکاری می شوند از ۳ میلی متر نباید کمتر باشد.
  • نظارت و دقت بسیاری در ساخت و جوشکاری تیرچه ها باید اعمال کنید تا بر اثر عملیات حرارتی هیچ گونه انحنایی به وجود نیاید.
  • بر روی تکیه گاه فولادی طول نشیمن تیرچه ها حداقل ۲ سانتی متر باشد و با جوش به طول حداقل ۵ سانتی متر و بعد جوش حداقل ۳ میلی متر به تکیه گاه جوش شود.
  • میلگرد فوقانی کلاف به بال بالایی و میلگرد پایینی کلاف به بال زیرین جوش داده شود.
  • برای افزایش صلبیت و تقویت تکیه گاه تیرچه در دهانه های بلند بهتر است از تسمه یا نبشی روی بال تحتانی استفاده کنید.
  • در دهانه های زیر ۴ متر حداقل عرض تسمه ی تحتانی تیرچه ۸ سانتی متر و برای دهانه های بزرگ تر حداقل ۱۰ سانتی متر باشد.
  • اگر از نبشی تکیه گاهی استفاده می شود حداقل ۲ سانتی متر عرض آن باید از بال تحتانی تیرچه ها بزرگتر باشد.
  • فاصله ی دو میلگرد حرارتی متوالی از ۵ برابر ضخامت دال یا ۳۰ سانتی متر بیشتر نگردد.
  • استفاده از کلاف عرضی با عرض حداقل ۱۰ سانتی متر با کمک از ۲ میگرد به قطر حداقل ۱۲ میلی متر الزامی است.

 

بتن ریزی سقف تیرچه کرومیت

بتن در سقف کرومیت شامل دال بتنی و درون تیرچه کرومیت بعد از قرار گیری بلوک ها و تیرچه ها بتن پوششی اجرا می گردد.  ضخامت دال بتنی از ۵۰ میلی متر و یک دوازدهم فاصله ی آزاد میان تیرچه ها نباید کمتر باشد. بنابراین با در نظر گرفتن فاصله ی میان تیرچه ها برابر ۷۵ سانتی متر، حداقل ضخامت دال بتنی باید ۵/۵ سانتی متر باشد ولی این مورد در عملیات های اجرایی کمتر رعایت شده و حتی می توانید ضخامت های ۲ سانتی متری و یا ۳ سانتی متری هم ببینید.

بعد از انجام بتن ریزی سقف در داخل تیرچه ها بتن بهتر نفوذ می کند که این کار باعث زیاد گشتن مقاومت برشی در تیر چه ها می شود، علاوه بر آن زمانی که تیرچه ها با بتن پر شوند تا میزان قابل توجهی لرزش سقف ها کاهش پیدا می‌ کند.  با توجه به عدم شیب مناسب دیوارهای بلوک در بعضی از انواع آن و نشیمن ۲ سانتی متری بلوک ها و عرض زیاد بال فوقانی (نبشی بالایی) در موارد زیادی دیده می‌ شود که فاصله ی کمی میان دیواره ی بلوک و نبشی فوقانی وجود دارد و در نتیجه بتن به داخل تیرچه کاملاً نفوذ می نماید و بخش‌ هایی از تیرچه خالی می ماند.

در این موقعیت سهم بتن در تحمل برش حذف می‌ شود و میلگرد های خرپایی تیرچه به تنهایی باید  تمام بارها را تحمل کند که در درازمدت احتمال کمانش میلگرد ها و ورق تحتانی وجود خواهد داشت. برای همین پیشنهاد می‌ شود پیش از بتن ریزی کنترل لازم انجام شده و در زمان بتن ریزی بتن ویبره شود تا کاملاً درون تیرچه نفوذ کند .

قیمت تمام شده سقف تیرچه کرومیت: پیش از هرچیز قیمت تمام شده ی سقف تیرچه کرومیت به مصالح مورد استفاده و مواد اولیه ی مورد نظر بستگی خواهد داشت.  اگر بخواهید بخش‌ های گوناگون سقف تیرچه کرومیت از کیفیت بالا تری برخوردار باشد باید به همان میزان هم از مصالح مرغوب تری استفاده کنید تا نتیجه همانی شود که انتظارش را می‌ کشیدید. مورد دیگر که اثر آن در تعیین قیمت تیرچه کرومیت مشهود است بازه ی زمانی کار است.

مهندسان و سازندگانی که در صنعت ساختمان سازی به فعالیت می‌ پردازند می دانند که در فصل های مختلف سال قیمت مصالح و دستمزدی که به نیرو های کار باید پرداخت کنند تغییر پیدا می کند و نیز تا حدودی در عمل منجر به افزایش یا کاهش هزینه هایشان خواهد شد. البته در کشور ما پارامتر های مختلفی وجود دارند که در طول زمان می توانند بر هزینه  ی نهایی و روند کاری شما اثرات مستقیمی را بر جای بگذارند که باید بدان ها توجه کافی شود .