اجرای روف گاردن

اگر علاقه مند به گل و گیاه هستید اما می خواهید آنها را در فضای بیرون از خانه ی خود داشته باشید می توانید با اجرای روف گاردن باغ و باغچه ی مختص به خود را بر روی پشت بام خانه داشته باشید.  روف گاردن در هر زیست بوم و بامی قابل انجام است، محیطی با طراوت و زیبا که با طراحی متفاوت و برای هر سلیقه ای می تواند اجرا شود.

سطح آن را باید با عایق پوشش داد و بعد با سیستم درست زهکشی و آبرسانی کرد سپس گونه های گیاهی مناسب را با توجه به اقلیم های آب و هوایی با فراهم کردن بستر مناسبی از خاک حاصل خیز در آنجا کاشت.

با اجرای روف گاردن طول عمر میان ۳۰ تا ۵۰ سال را می توان از آن انتظار داشت. اگر بام سبز به شکل صحیح نصب و اجرا و نگهداری شود دو تا سه برابر طول عمر سقف را بیشتر از حالت طبیعی می کند. برای آنکه بتوان روف گاردن را اجرا کرد به صورت تقریبی به یک بازه ی زمانی ۴ الی ۵ ماهه نیاز دارید اما باز هم باید نوع طرح روف گاردنی که مورد پسند شما است را در نظر بگیرید تا مدت زمان دقیق اجرایی شدن طرح به دست آید.

اجرای روف گاردن به دانش و تخصص کافی در این حوزه نیاز دارد و توصیه می شود تا شما حتماً از مجریان متخصص از میان شرکت هایی که بام سبز را اجرا می‌ کنند یک نفر را انتخاب کنید تا از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد اما اگر روف گاردن به دست  مجریان ناشی  انجام شود دیری نمی گذرد که فضای بام سبز عملا قابل استفاده نخواهد بود، همچنین شما مجددا متحمل هزینه‌ های گزاف و جبران خسارت وارده بر ساختمان خود خواهید شد.

 روف گاردن چیست

روف گاردن یا  roof garden به فضای سبز پشت بام گفته می‌ شود، البته می‌ توان آن را در قسمت تراس یا حیاط خانه ها نیز اجرا کرد. در هر حال فضای سبز در هر کجا که باشد بستر کشت گیاه در ارتفاعی بالا تر از سطح خاک زمین و بر روی بستر مصنوعی شکل می‌ گیرد مثل کف لابی ساختمان که سقف پارکینگ را تشکیل می دهد یا کف یک حیاط که بر روی پارکینگ قرار گرفته است و بر روی خاک طبیعی زمین امکان کاشت گیاه وجود نداشته باشد.

اجرای روف گاردن را می توان تنها با قرار دادن چندین گلدان بر روی پشت بام آغاز نمود و به اجرای فضای سبز و باغ مثل پارک ختم کرد.

به زبان عامیانه روف گاردن روشی است که در آن متقاضی خواستار این است که سطح گسترده ای از فضای سبز را مثل چمن کاری بر روی پشت‌ بام انجام دهد، در این شیوه پس از آنکه زیر سازی مناسب برای پشت بام انجام شد و ایزولاسیون به پایان رسید خروجی آب قرار داده می‌ شود و سپس جهت اجرای روف گاردن سطح بام آماده می گردد تا کاشت چمن صورت بگیرد.

ولی در روش متمرکز امکان افزودن بوته ها و درختان زیبا و سرزنده وجود دارد و می‌ توانید آنها را به پشت‌ بام خود اضافه کنید چون که در این روش عمق کاشت بیشتری در اختیار تان قرار خواهد داشت و اجرا کردن باغچه ها به روش سنتی این موقعیت را برایتان فراهم می‌ سازد.

اصول طراحی روف گاردن

برای طراحی و اجرای روف گاردن پیش از هر چیز شما باید با اصول آن آشنا شوید. در طراحی بام سبز باید به اندازه ها و هماهنگی در رنگ ها دقت کنید تا به سادگی بتوانید یک محیط دنج و آرام را برای صرف چای عصرانه یا شام فراهم نمایید.  در زمان طراحی روف از همه ی فضا ها استفاده کنید، با خرید فلاور باکس های چوبی مکانی را برای گل های زیبای خود ایجاد نمایید تا به بهترین شکل از فضا استفاده شود.

علاوه بر آن از ترفند های زیادی می توان در زیبا سازی بام سبز بهره برد به طور مثال باغ های عمودی چوبی یا نصب دیوار سبز جلوه ی بصری فوق العاده ای را به بام سبز شما می بخشد.  حتی اجرای روف گاردن به سبک خاص و منحصر به فرد شما هم می‌ تواند صورت پذیرد، پس هرگز از به رخ کشیدن طرح های خود هراسی نداشته باشید.

چوبی کردن تمام بام سبز، کفپوش سنگ فرش، صندلی های رنگارنگ و مدرن، کاشت انواع گیاهان و ساخت پرگولا و آلاچیق همگی در بر گیرنده ی اصول طراحی در روف گاردن هستند.

 نکات مهم در ساخت روف گاردن

برای آنکه پس از اجرای روف گاردن بتوانید از تمام قابلیت های آن بهره مند شوید و نیز عمر مفید و طولانی داشته باشد بهتر است نکات مهمی را که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت به صورت کاملاً جدی رعایت کنید:

  • انتخاب متریال مناسب:

المان هایی که برای تبدیل یک پشت بام عادی به روف گاردن وجود دارند شامل استخر، آلاچیق، آبنما، انواع درختان، مجسمه های بزرگ، گل و گیاه تزئینی، کفپوش، دیوار سبز، مبلمان و… است که انتخاب هر کدام از این المان ها به نوع طراحی و سلیقه ی شخصی شما باز می گردد.

در انتخاب متریال نکاتی که باید رعایت کنید بارندگی، میزان گرد و غبار، باد، نور خورشید و غیره است و متریال خاص شما باید تحمل زیادی در برابر این موارد از خود نشان دهند.

  •  دومین مورد در اجرای روف گاردن انتخاب و ترکیب رنگ ها است

چرا که هر کدام از رنگ ها مفهوم جدیدی از زندگی هستند به طور مثال رنگ قرمز نشانه ی شادی و نشاط است و هیجان و سر زندگی را در شما زنده می‌ کند و یا رنگ آبی بسیار آرامش‌ بخش است.  باید ببینید که از ایجاد روف گاردن به دنبال چه چیزی هستید، کسب آرامش و یا خلق نشاط در زندگی . همچنین برخی از رنگ ها فضای روف گاردن را بزرگتر و برخی آن را کوچکتر نشان می دهند. با توجه به هدفی که دنبال می‌ کنید یکی از رنگ ها را انتخاب و در روف گاردن خود پیاده کنید.

  • نور پردازی زیبا و مناسب:

عضو جدایی ناپذیر در اجرای روف گاردن استفاده از چراغ های بلند یا کوتاه، لامپ های متری و… هر یک زیبایی خاصی به پشت بام سبز شما می‌ دهند.

  •  هماهنگی در روف گاردن:

در طراحی روف گاردن میزان هماهنگی میان اجزا بسیار اهمیت دارد و باید میان مبلمان، دیوار پوش، کفپوش و مواردی از این دست هارمونی رنگ و هماهنگی خاصی وجود داشته باشد .