اجرای لوله های آب و فاضلاب

آیا تا به‌ حال به نقشی که اجرای لوله های آب و فاضلاب در آسایش زندگی شما بازی می‌ کند فکر کرده‌ اید? آیا می‌ دانید مهم‌ ترین اثراتی که اجرای لوله های آب و فاضلاب در زندگی‌ های امروزی دارند چیست? با ما همراه شوید تا شما را از این موارد مهم باخبر سازیم. فاضلاب خانگی، فاضلاب صنعتی و فاضلاب سطحی در میان مهم‌ ترین انواع فاضلاب قرار دارند که اجرای لوله های آب و فاضلاب و نیز قرار گیری سیستم دفع جهت کنترل و دفع آنها از جمله موارد ضروری آن می‌ باشند.

طراحی تأسیسات مکانیکی برای دفع فاضلاب از با اهمیت‌ ترین موضوعات ساختمانی هستند. به‌ صورت کلی این تأسیسات مکانیکی مجموعه‌ ای از لوله‌ های منتقل کردن فاضلاب، سیفون ها و دریچه ی بازدید می‌ باشند. سیستم دفع فاضلاب و تأسیسات مربوط به آن وظیفه ی هدایت فاضلاب به داخل شبکه ی فاضلاب شهری و یا چاه ها را بر عهده دارند ولی نکته ی حائز اهمیت اینجاست که اجرای لوله های آب و فاضلاب و کلیه ی خدمات مرتبط با آن توسط چه کسانی انجام می‌ شود تا همه‌ چیز به شکلی کاملاً اصولی و درست رعایت شود.

اجرای لوله های آب و فاضلاب

انواع لوله های آب و فاضلاب

در اجرای لوله های آب و فاضلاب از لوله‌ های مختلفی استفاده می‌ شود که در تاریخ تأسیسات و ساختمان سازی ماهیت و جنس این لوله‌ ها دچار تغییرات زیادی شده اند که در ادامه شما را با انواع لوله‌ های فاضلاب آشنا خواهیم کرد:

۱- لوله‌ های فاضلاب سفالی:

از قدیمی‌ ترین لوله‌ های فاضلاب نوع سفالی آن هستند که به دلیل ایجاد سیستمی یکپارچه توانسته اند دوام زیادی را در لوله‌ های فاضلابی ایجاد کنند. لوله‌ های سفالی توسط صاحبان املاک نصب نمی‌ شوند بلکه بیشتر از طرف شرکت‌ های پیمانکاری در ساختمان ها مورد استفاده قرار می‌ گرفتند ولی در حال‌ حاضر لوله‌ های پلی‌ اتیلن جایگزین لوله‌ های سفالی شده‌ اند و کمتر از این لوله‌ ها در ساختمان‌ سازی استفاده می‌ شود.

۲- لوله‌ های فاضلاب پلی اتیلن (PE):

لوله پلی اتیلن از ترمو پلاستیک یا HDPE یعنی پلی‌ اتیلن دارای چگالی بالا ساخته‌ شده است. همین امر منجر به پیوند مولکولی قوی و عدم نفوذ پذیری لوله پلی اتیلن شده‌ است تا برای خطوطی که می‌ خواهند از لوله فشار بالا استفاده کنند مناسب باشد. لوله‌ های پلی‌ اتیلن در واقع لوله‌ های پلاستیکی منعطفی هستند که برای منتقل کردن گاز و سیال و در بیشتر موارد به‌ جای خطوط لوله ی اصلی فولادی یا بتنی استفاده می‌ شوند.

 

انواع لوله های آب و فاضلاب

 

۳- لوله‌ های فاضلاب بتنی:

از این لوله‌ ها در خطوط و شبکه‌ های جمع‌ آوری آب باران و منتقل کردن فاضلاب استفاده می‌ شود. لوله‌ های بتنی تحت نظارت کیفی بالا و با بهره‌ گیری از ماشین‌ آلات و تجهیزات خاص در کارخانه‌ ها در دو نوع ساده و مسلح تولید می‌ شوند. جنس لوله ی بتنی سیمان ضد سولفات است و فقط شرکت‌ های پیمانکاری برای نصب خطوط فاضلاب شهری آن را به کار می‌ برند.

۴- لوله های فاضلاب گالوانیزه:

جنس لوله‌ های گالوانیزه از فولاد است و برای ممانعت از زنگ‌ زدگی و خوردگی در پوششی از جنس روی قرار گرفته‌ اند. لوله‌ های گالوانیزه به دو نوع آهنی و فولادی تقسیم می‌ شود که نوع فولادی آن برای انتقال مواد فاضلابی کاربرد دارد.

۵- لوله‌ های فاضلاب پلیکا(PVC):

لوله پلیکا یا همان پی وی‌ سی به‌ ندرت دچار آسیب می‌ شود و دوام و عمر زیادی دارد. همچنین به دلیل اینکه زنگ نمی‌ زند هرگز پوسیدگی را تجربه نخواهد کرد و در سیستم آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

۶- لوله‌ های فاضلاب پوشفیت:

جدید ترین نوع لوله‌ های فاضلابی پوشفیت است که به‌ جهت ترکیبات موجود در آن به لوله پلیکا شباهت دارد و از مواد PP یا پلی پروپیلن در ساخت لوله پوشفیت استفاده‌ شده است. لوله‌ های پوشفیت علاوه‌ بر اینکه روش نصب ساده‌ تری دارند در دو نوع ساده و سایلنت تقسیم‌ بندی می‌ شوند.

صفر تا صد اجرای لوله های آب و فاضلاب

در اجرای لوله‌ کشی آب و فاضلاب نصب لوله‌ ها باید با رعایت هر چه بیشتر قوانین انجام گیرد تا شیب لوله‌ های فاضلاب شهری در مسیر درست خود قرار گیرند. تفاوتی نمی‌ کند که در داخل سازه لوله‌ ها نصب شوند یا بیرون از آن‌، چرا که اصول لوله‌ کشی فاضلاب از قوانین یکسانی پیروی می‌ کنند. با توجه به جنسیت لوله‌ های فاضلاب کار نصب و اتصالات ممکن است ساده یا پیچیده شود، مثلاً در برخی از موارد کاربرد لوله‌ ها سخت‌ تر است و فرآیند نصب آنها به تجهیزات و تأسیسات اضافی و نیروی کار بیشتری نیازمند است.

تصور کنید که می‌ خواهید ساختمان در حال ساخت خود را به یک لوله‌ کشی فاضلاب بسیار ایمن مجهز کنید، برای این کار بهتر است از پیمانکار ها و شرکت‌ های تخصصی در این زمینه کمک بگیرید تا اتصالات فاضلابی شما به‌ درستی نصب و جای‌ گذاری شوند. تعیین ارتفاع اولیه و نهایی لوله‌ ها، محافظت دقیق و اصولی از لوله‌ ها جهت تعمیر و رفع نشتی آب زودتر از موعد، انجام تست تأیید لوله‌ کشی و عدم قرار گیری لوله‌ ها در مقابل تابش مستقیم نور خورشید همگی جزو مواردی است که صفر تا صد  و اجرای لوله های آب و فاضلاب را در بر می‌ گیرد.

 

قیمت اجرای لوله های آب و فاضلاب

اجرای لوله های آب و فاضلاب در هر بنا یکی از با اهمیت‌ ترین سیستم‌ های مکانیکی در ساختمان محسوب می‌ شود که هر چه دقیق‌ تر انجام شود در تأمین آسایش و رفاه ساکنین نقش بیشتری را بازی خواهد کرد. در حال حاضر ساختمان‌ ها در متراژ مختلفی ساخته می‌ شوند و از لوله، اتصالات و روش‌ های گوناگون در سیستم لوله‌ کشی و اجرای لوله های آب و فاضلاب استفاده می‌ کنند که مجموعه ی این عوامل باعث می‌ شود تا نتوان هزینه ی لوله‌ کشی را به‌ آسانی تعیین کرد ولی با در نظر گرفتن پارامتر هایی که بر قیمت لوله‌ های آب و فاضلاب اثر گذار هستند می‌ توان این مهم را اندازه‌ گیری نمود.

مواردی همچون جنس لوله ی مورد استفاده، طول لوله‌ کشی، مقدار انشعابات، روش لوله‌ کشی، و نیز سختی انجام کار همگی بر قیمت نهایی تأثیر گذار خواهند بود. برای کسب آگاهی از قیمت دقیق لوله‌ های آب و فاضلاب می‌ توانید به مجموعه فروشگاه‌ هایی که در این زمینه به فعالیت می‌ پردازند مراجعه نمایید تا قیمت روز و نهایی را در اختیار شما قرار دهند.

 

قیمت اجرای لوله های آب و فاضلاب